Lepší život díky správnému dýchání: pránájáma

Pránájáma je důležitá součást jógové praxe. Představuje vědomou sílu dechu, která energizuje a zároveň uvolňuje tělo. Čistí organismus od fyzických i psychických bloků a přináší novou energii. Život každého z nás začíná nadechnutím a končí posledním vydechnutím. Cílená práce s dechem by měla být spolu s cvičením a stravou základem životního stylu každého jogína.

Pránajáma představuje 4. aspekt etických základů jógy a skládá se z těchto částí:

  • Puraka (nádech)
  • Abhyantara kumbhaka (zádrž dechu po nadechnutí)
  • Rechaka (výdech)
  • Bahya Kumbhaka (zádrž dechu po vydechnutí)

A jak na to? Dechová cvičení provádíme ideálně v sedě, ve zkříženém sedu nebo v poloze hrdiny. Můžeme i relaxovat v pozici mrtvoly, ze začátku je ale lepší trénovat v sedě. Existují různá cvičení, my vám představíme několik základních. Pokud trpíte astmatem nebo jinou chorobou dýchacího systému, poraďte se nejdřív s lékařem.

Dirga pránájáma: třídílný dech

Běžně dýcháme příliš mělce – toto cvičení zvyšuje přísun kyslíku do plic a celého těla. Ozdravuje organismus a pomáhá psychicky. Položte jednu ruku na břicho a druhou na hrudník, kde končí žebra. Nadechněte se a pozorujte, jak se hrudník a břicho roztahují a pak stahují při výdechu. Opakujte alespoň 5 nádechů a výdechů.

Udždžají pránájama: vítězný dech

Tato technika aktivuje oblast hrdla – stimuluje štítnou žlázu. Využívá se proto v hormonální józe a při nespavosti. Začněte v sedu s dlouhou páteří. U dechu se soustřeďte na krk, oblast hlasivek. Jemně sevřete hlasivkovou štěrbinu, aby při dýchání vycházel typický sípavý zvuk.

Dechové techniky praktikujte buď před, nebo po cvičení, můžete ale trénovat i samostatně v rámci relaxace. Upravujte si techniku dle momentální potřeby - pokud chcete oprostit mysl od stresu nebo úzkostí, praktikujte pomalé a dlouhé nádechy i výdechy. Pro dodání energie před cvičením nebo na začátku dne dýchejte zase dynamičtěji.

Poradna o józe

Máte dotazy ohledně cvičení jógy, nebo pomůcek na jógu?

Buďte s Yogacentrem
ve spojení

Jóga blog

Jak funguje hormonální jógová terapie?

Informace o opětovném otevření našich studií k 25. květnu

Drazí klienti, vzhledem k rozhodnutí vlády jsme se rozhodli dne 27. dubna 2020 opět začít cvičit. V článku se dozvíte veškeré potřebné informace o tom, jak se můžete zúčastnit cvičení i vy.

Co je to Body rolling?

Body rolling je komplexní protahovací cvičení na speciálních míčích, které vede k uvolnění a posílení hlubokých svalů.

Celý blog

YC na Facebooku

Newsletter

Chcete dostávat novinky a akce Yogacentra na e-mail? Stačí zadat Vaši e-mailovou adresu:

Také jsme na

Youtube Instagram

Udělejte si radost
v našem jóga obchodu

a další na yogashop.cz