Adélou Bukovskou, lektorkou gravid jógy.">
Yogacentrum Hlavní menu

Jóga v těhotenství: Velkého břicha už se nebojím

02. 11. 2018
Jóga v těhotenství: Velkého břicha už se nebojím Jak vypadá těhotný strom? A proč je velké břicho lepší než malé? Povídaly jsme si s Adélou Bukovskou, lektorkou gravid jógy.

Proč jste si vybrala právě gravid jógu?

Začalo to náhodou, učit takhle specifickou klientelu jsem ani neplánovala. Po absolvování kurzu pro učitele jógy mě Nikola Mrázková oslovila právě s touhle nabídkou. Chodí hodně lidí a dobře se učím s nimi komunikovat.

Nebyla jsem si jistá, že to zvládnu, jsem přece jen docela mladá a na dítě se zatím ani nechystám. Ale během přípravy jsem zjistila, že budoucí maminky reagují na gravid jógu hodně pozitivně a cvičení jim opravdu pomáhá, není to jen nějaký trend z časopisu. Výsledky jsou vidět.

Učím taky jiné typy jógy, třeba hatha jógu, a vždycky se tam i sama odreaguju.

Ve srovnání s jinými lekcemi – jsou jogínky na józe pro těhotné jiné? Třeba víc prožívají esoterický rozměr jógy?

To jsem řešila nejvíc. Nejsem úplně typ cvičitelky, která by při hodině říkala, jak má budoucí maminka procítit napojení na miminko – ale ani nejedu jako na aerobicu, netlačím do složitých ásan. Snažím se, aby vnímaly svůj nádech a výdech, ztotožnily se s dechem a „novinkou“ ve svém těle.

Možná mě někdy navštívila maminka, která očekávala trochu víc tím duchovním směrem, a ta už podruhé nepřišla. V některých jógovnách se dělají i hodiny, kde se houpou v náručí imaginární děti – to se u mě tedy čekat nedá. Každá maminka si ale nakonec najde, co jí vyhovuje.

Na co se lekce gravid jógy soustředí nejvíc? Kyčle, záda…?

Nejvíc protahujeme kyčle a posilujeme pánevní dno. Dále pak záda, ramena, paže – na to mám dobrou odezvu. Předcházíme nočním křečím v nohou, úleva po hodině jógy vydrží i několik dní.

Jak se pracuje s těžištěm? S břichem se přece jen hodně mění rozložení váhy.

Mění, ale vnímám to jako velmi pozitivní. Když děláme rovnovážné pozice, třeba „strom“, skoro nikdo nepadá. I samy maminky říkají, že se jim balanc najednou vylepší. Čekala bych to naopak, ale zamotá se nanejvýš jediná.

Ze začátku jsem z toho měla velký respekt a balanční ásany vynechávala – nechtěla jsem, aby mi tam někdo přistál na břiše! Ale nic se nestalo. Nevím, jak je to možné, na hatha józe padá často celá polovina lidí. Těhotné maminky se asi víc soustředí, jsou víc v klidu.

Docela prima efekt těhotenství je zvětšování rozsahu. Jak se všechny vazy hormonálně uvolňují, najednou třeba předklon jde mnohem snáz. Musí se samozřejmě opatrně.

Mohou těhotné jogínky přijít i na vaši lekci hatha jógy? Kdyby popřípadě nestíhaly od 16 hodin.

Měla jsem jednou na normální józe i těhotnou maminku, taky lektorku jógy, ve 3. měsíci. Řekla mi to předem a… nezakázala jsem jí to, ale není to ideální. Samozřejmě jí nezavřu dveře před nosem, strach jsem ovšem měla. Všimla jsem si, že tomu hodinu uzpůsobuju, a to jsem hodně nechtěla. Vynechávat pozice na břiše, ubírat na dynamice a tak dále.

Jogínku v pokročilém stádiu těhotenství bych asi v pohodě přijala a doporučila jen nějaké modifikace. V začátcích mám ale opravdu strach. Radši ať se na lekci rozjede porod, než aby se stalo něco zlého v prvním trimestru!

A jak dlouho se dá cvičit?

Klidně do termínu. Často se na to lidi ptají, tak jsem zjišťovala, a opravdu se může až do porodu. I poté, kdy se porod začíná rozjíždět, je prima si ještě prodýchat pár ásan.

Vtipné je, že dříve jsem se bála těch, které přišly už s opravdu velkým břichem. Teď se mnohem víc bojím, že přijde někdo třeba teprve v 8. týdnu. Například maminky, které předtím necvičily, nemají zpevněné pánevní dno a nejsou zvyklé na pohyb.

Praktikovala jste jógu už před kurzem? Lidé mají různé zázemí, třeba gymnastiku, crossfit a tak dále.

Cvičila jsem hodně celý život, střídala různé věci – H. E. A. T., aerobic, běhání… K józe mě ale přivedla babička. Jógu praktikovala už za komunistů, tajné hodiny jógy s indickým mistrem. A jako úplně malé, šestileté, mi říkala: pojď, Adi, zacvičíme si pozdrav slunci. Myslela jsem si tenkrát, že je šamanka! No a za pár let jógu sama učím.

Aktivněji jsem začala praktikovat asi dva roky před kurzem. Chtěla jsem si mimo jiné zjistit o józe něco víc – hodiny ke mně pak přišly víceméně samy. Bála jsem se, že mě s učením přestane bavit samotná praxe, ale dopadlo to úplně naopak. Je skvělé vidět, jak například na gravid jógu přijde vyčerpaná maminka, sotva pozdraví, ale po závěrečné šavásaně vstane a celá se rozzáří. To je největší odměna, že můžu lidem zlepšit náladu!

Buďte s Yogacentrem
ve spojení

Jóga blog

Jóga v těhotenství: Velkého břicha už se nebojím

Jak vypadá těhotný strom? A proč je velké břicho lepší než malé? Povídaly jsme si s Adélou Bukovskou, lektorkou gravid jógy.

Věčná otázka: Jak začít s jógou?

Jóga je samá filosofie, to není žádné cvičení. U jógy se musí stát na hlavě. Jogíni sedí v lotosovém květu a pořád dokola zpívají. Kdo dělá jógu, musí být vegan. Máte taky nějaké důvody, proč jste pořád ještě nezačali? V článku vám vyložíme, proč jsou všechny obavy zbytečné.

5 jógových rande, která vám otevřou čakry

Je léto, čas lásek a seznamování. Přemýšlíte, jak skloubit flirt a jógu? My jsme taky přemýšleli a sepsali jsme hned pět tipů na jógová rande.

Celý blog

YC na Facebooku

Newsletter

Chcete dostávat novinky a akce Yogacentra na e-mail? Stačí zadat Vaši e-mailovou adresu:

Také jsme na

Youtube Instagram Google+

Udělejte si radost
v našem jóga obchodu

a další na yogashop.cz