Začínáme s jógou

Rozhodli jste se začít s jógou, ale tápete, jak na to? Jakou lekci vybrat a co potřebujete mít s sebou? Poradíme vám! Jóga je pro každého, takže neplatí žádná omezení. Ani věk, těhotenství nebo bolest kloubů vás nemusí zastavit. Začněte kdykoli nehledě na fyzičku.

Proč vůbec začít s jógou?

Výhod má jóga spoustu. Ať už je to dobrá nálada, které se vám dostane, nebo zlepšení koncentrace. Jóga může zapůsobit proti stresu i jako cesta k lepší kondici. Dokáže být i skvělou prevencí zdravotních problémů.

Pokud vás bolí záda z věčného sezení za počítačem nebo ze sportovní zátěže, bude pro vás ideální lekce jógy pro zdravá záda. Při těhotenství dopřejte namáhanému tělu úlevu a navštivte gravid jógu pro budoucí maminky po prvním trimestru. Potřebujete se pořádně zapotit a nastartovat imunitu? Běžte si zacvičit na hot jógu do sálu vyhřátého na 38 °C.

Celkově má jóga blahodárný vliv jak na vaši fyzickou, tak na psychickou stránku. Lekce jógy vám přinese čas vyhrazený jen pro vás, vaši relaxaci a zvědomění vlastního těla.

Základy jógy

Mezi základní pravidla jógy patří soustředěné naslouchání svému tělu. Jóga umožňuje vnímat své hranice a nenutí je násilně překračovat. Na józe se nemusíte stydět před ostatními, zkušenějšími, každý si cvičí ve svém tempu a přizpůsobuje cvičení svým možnostem. Trénujete vlastní pozornost a mysl a učíte se vnímat lépe své tělo. Aby vám cvičení jógy přineslo co nejvíce, je vhodné vybrat takový styl, který vám bude vyhovovat.

Dnes je možné najít mnoho směrů jógy a druhů lekcí, od jemných cvičení soustředících se na dech, jako je jin jóga či hatha jóga, až po dynamičtější směry v podobě vinyasa jógy. Jóga pro začátečníky je však nejvhodnější variantou pro jógové nováčky, nejen kvůli pomalému tempu střídání pozic, ale i kvůli prostoru na výuku základních ásan.

Jsem začátečník. Na jakou lekci se přihlásit?

Ze začátku mohou být názvy lekcí trochu matoucí. Lekce, která vás nezmate názvem ani složitostí pozic je hatha jóga pro začátečníky. Zde se naučíte, jak pracovat s dechem a jak správně zaujmout pozice. Navíc na všechno budete mít dost času v pomalém tempu. Bavit vás bude také hatha jóga pro všechny včetně začátečníků. Hatha jóga je zaměřená na pomalejší, precizní provedení pozic. Praxe hatha jógy je obecně jemnější, klidnější, stabilnější, a proto je ideální volbou pro jógové nováčky.

A jak taková jógová lekce probíhá?

Před lekcí

Doporučujeme aspoň hodinu před lekcí nic nejíst a pít pouze neslazené a neperlivé nápoje. Nepatří-li zatím jogamatka mezi vaše vybavení, můžete si ji před lekcí zdarma zapůjčit. Na lekci stačí dorazit s přibližně 15minutovým předstihem. Na včasném příchodu si dejte opravdu záležet, abyste nerušili ostatní účastníky. V šatně se před lekcí převlékněte do jóga oblečení. Abyste se při cvičení cítili co nejpohodlněji, je dobré si přinést oblečení z příjemných materiálů a střihů. Ideální jsou legíny a volný top. Obvykle se cvičí naboso.

Na lekci

Samotná lekce je klasicky zahájena výzvou lektora ke zklidnění dechu, první minuty tak většinou probíhají v tureckém sedu či sedu na patách. Průběh se přirozeně odvíjí od konkrétní lekce jógy. Lektor popisuje a názorně předvádí, jak se do aktuální ásany nejlépe dostat. Jedná-li se o složitější ásanu nebo potřebuje-li jogín pomoct, koriguje lektor účastníky individuálně. Na závěr by neměla chybět pozice mrtvoly, závěrečná šavasána. Jak už název napovídá, jedná se o pozici vleže s nohama od sebe a zavřenýma očima. Smyslem pozice je zrelaxovat procvičené tělo a nechat doznít energii z lekce. Nakonec se lektor s účastníky rozloučí mírným poklonem se spojenýma rukama a pozdravem „Namaste”, který vyjadřuje „klaním se božskému ve vás” a je tedy poděkováním za účast.

Poté

Po lekci je vhodné doplňovat tekutiny a vyvarovat se kouření a hutných jídel alespoň po dobu jedné hodiny. Příjemný pocit z lekce vás bude doprovázet ještě celý den poté, takže nezbývá než se zapsat na další lekci.

Poradna o józe

Máte dotazy ohledně cvičení jógy, nebo pomůcek na jógu?

Buďte s Yogacentrem
ve spojení

Jóga blog

Jak funguje hormonální jógová terapie?

Informace o opětovném otevření našich studií k 25. květnu

Drazí klienti, vzhledem k rozhodnutí vlády jsme se rozhodli dne 27. dubna 2020 opět začít cvičit. V článku se dozvíte veškeré potřebné informace o tom, jak se můžete zúčastnit cvičení i vy.

Co je to Body rolling?

Body rolling je komplexní protahovací cvičení na speciálních míčích, které vede k uvolnění a posílení hlubokých svalů.

Celý blog

YC na Facebooku

Newsletter

Chcete dostávat novinky a akce Yogacentra na e-mail? Stačí zadat Vaši e-mailovou adresu:

Také jsme na

Youtube Instagram

Udělejte si radost
v našem jóga obchodu

a další na yogashop.cz