Yogacentrum Hlavní menu

Jógologie: podkluzování během cvičení jógy

Silvie Mitlenerová 20. 07. 2017
Jógologie: podkluzování během cvičení jógy

Na Jóga blogu začínáme s malým vzdělávacím seriálem. V Jógologii postupně rozebereme nejčastější problémy jogínů a jogínek a podíváme se na nejlepší řešení. Vše odzkoušeno jógou a prověřeno mnoha hodinami na podložce! V prvním díle se podíváme na podkluzování během cvičení.

Častá stížnost a poměrně obvyklý dotaz v jógových poradnách a diskusích: neužiju si jógovou lekci nebo domácí cvičení, protože „se mi to smeká“. Klouzat může podložka po podkladu, ale častěji je problém s klouzáním rukou a nohou po podložce.

Rychlé řešení

Jako dobré a rychlé řešení můžou posloužit rukavice nebo ponožky. Protiskluzové jógové rukavice trochu připomínají ty cyklistické a mají vlastně stejný účel ‒ dlaňová strana zabrání klouzání po podložce, do látky na hřbetě ruky si můžete otřít pot z čela. To se hodí třeba během hot jógy.

Ponožky na jógu se dají sehnat v mnoha různých variantách ‒ bezprsté, prstové i prodloužené jako podkolenky. Kromě toho, že vám zahřejí achilovku a kotníky, mnoho z nich má protiskluzovou úpravu, aby se váš „pes hlavou dolů“ nerozplácl na podložce. Doporučujeme ponožky značky Tavi Noir, které se kromě jógy hodí i na pilates nebo cvičení port de bras.

Systematické řešení

Pokud se nechcete ještě více zahřívat v ponožkách (třeba při hot józe) a rukavice vám překážejí, zvažte nákup osobní podložky. Za naše léta zkušeností jsme ověřili, že nejméně kloužou Eco podložky ‒ buď jutové na klidnější formy jógy, nebo podložky Eco Natur z přírodní gumy se zdrsněným povrchem.

Obecně: Pokud kloužou ruce a nohy, je to známka toho, že nemáme posílený střed těla a jógu cvičit potřebujeme. S kvalitní podložkou, trpělivostí a poctivým cvičením s dobrým lektorem ruce a nohy časem klouzat přestanou ‒ svaly na pažích se posílí, střed těla se zpevní, zadní strana nohou se krásně protáhne a ze začátku nenáviděný pes hlavou dolů se stane oblíbenou odpočinkovou ásanou.

Extra tipy

1. Zamyslete se, jestli nejste zvyklí a zvyklé často si krémovat ruce. Poslední vrstvička krému před vstupem do jógového sálu může v teple způsobit velké nepříjemnosti. Ostatně podložka by se měla ošetřovat jinými prostředky!
2. Na lekce hot jógy doporučujeme ručník. Nejlépe samozřejmě jógový, lehký a rychleschnoucí. Hodí se z hygienických důvodů i jako ochrana proti podkluzování ‒ odsaje pot, díky tomu přilne k podložce a zabrání podklouznutí. Ručník se také mnohem snadněji pere než celá podložka.
3. Kontrolujte si postavení dlaní a chodidel. Nesouměrný tlak na podložku také zapříčiní klouzání.

Buďte s Yogacentrem
ve spojení

Jóga blog

Jak se staví Yogashop

Nejdůležitější pražská jógová adresa: Jateční 1615/45, Praha 7. Právě tam od začátku srpna funguje kamenný Yogashop! Cesta k němu trvala Janě Smažíkové 17 let. Jak to všechno bylo?

Jógologie: nedostatek času

Na Jóga blogu pokračuje malý vzdělávací seriál. V Jógologii postupně rozebíráme nejčastější problémy jogínů a jogínek a podíváme se na nejlepší řešení. Vše odzkoušeno jógou a prověřeno mnoha hodinami na podložce! V pátém díle probereme nedostatečné časové možnosti a jak si přece jen vyhradit chvíli na jógu.

Jógologie: Nedosáhnete? Nevadí!

Na Jóga blogu pokračuje malý vzdělávací seriál. V Jógologii postupně rozebíráme nejčastější problémy jogínů a jogínek a podíváme se na nejlepší řešení. Vše odzkoušeno jógou a prověřeno mnoha hodinami na podložce! Ve čtvrtém díle se podíváme na problémy s flexibilitou a rozsahem.

Celý blog

YC na Facebooku

Newsletter

Chcete dostávat novinky a akce Yogacentra na e-mail? Stačí zadat Vaši e-mailovou adresu:

Také jsme na

Youtube Instagram Google+

Udělejte si radost
v našem jóga obchodu

a další na yogashop.cz